Heb je nood aan een luisterend oor? Contacteer een psychosociale hulplijn!

Gepubliceerd op dinsdag 28 april 2020 10.09 u.
De coronacrisis is geen eenvoudige periode, ook niet voor jongeren. Zit je met vragen, maar heb je het gevoel dat je er met niemand over kan praten? Neem dan contact op met een van de psychosociale hulplijnen, waar je anoniem ondersteuning krijgt.

Voor verschillende situaties zijn er specifieke hulplijnen. Hieronder krijg je een overzicht.

JAC

Het JAC is er voor jongeren die met allerhande vragen zitten en daarvoor niet terecht kunnen bij familie of vrienden. Heb je nood aan een babbel? Contacteer dan het JAC.

Hoe kan je contact opnemen?

Meer info: www.caw.be/jac

Awel

Bij Awel kunnen kinderen en jongeren anoniem terecht bij vrijwilligers om te praten over kleine of grote problemen of om een antwoord te krijgen op vragen. Je krijgt alle tijd die nodig is om te vertellen wat je wilt. Het contact is volledig vrijblijvend en Awel zal nadien niet zelf contact met jou opnemen. Je mag natuurlijk wel zo vaak bellen, chatten of mailen als je zelf wilt.

Hoe kan je contact opnemen?

  • Via chat: je kan elke dag chatten (max. 1 uur), behalve op zon- en feestdagen, tussen 18 en 22 uur.
  • Via mail: brievenbus@awel.be. De vrijwilligers doen hun best om binnen de 3 dagen te antwoorden.
  • Via telefoon: bel 102 (gratis nummer), elke dag van 16 tot 22 uur, op woensdag al vanaf 14 uur (niet op zon- en feestdagen). 
  • Je kan daarnaast ook vragen stellen op het forum van Awel of de lijst met veelgestelde vragen raadplegen.

Meer info: www.awel.be

Tele-Onthaal (106)

Bij Tele-Onthaal kan je terecht voor grote en kleine zorgen. Het maakt niet uit wat het probleem is, een vrijwilliger zal de tijd nemen om naar jou te luisteren. Elk gesprek is en blijft anoniem en vertrouwelijk.

Hoe kan je contact opnemen?

  • Via chat: elke dag van 18 tot 23 uur, op woensdag en zondag al vanaf 15 uur.
  • Via telefoon: bel naar het gratis nummer 106, 7 dagen op 7, 24 uur op 24.

Meer info: www.tele-onthaal.be

Zelfmoordlijn 1813

Heb je zelf vragen over zelfmoord, ben je bezorgd om iemand in je omgeving of heb je het moeilijk als nabestaande? Aarzel dan niet om de zelfmoordlijn te contacteren. Er staat 24 uur op 24 iemand klaar voor een anoniem gesprek.

Hoe kan je contact opnemen?

  • Via chat: elke dag van 18.30 tot 22 uur.
  • Via mail: https://email.zelfmoord1813.be/ (antwoord binnen 5 werkdagen).
  • Via telefoon: bel naar het gratis nummer 1813, 24/7 bereikbaar.

Meer info: www.zelfmoord1813.be

Hulplijn voor geweld, misbruik en kindermishandeling (1712)

1712 is een hulplijn voor elke burger die vragen heeft over geweld, misbruik en kindermishandeling. Ervaren hulpverleners van de centra voor algemeen welzijnswerk en de vertrouwenscentra kindermishandeling staan je bij. Ze geven je informatie en advies of verwijzen je door naar verdere hulp. Elk gesprek is gratis en anoniem.

Hoe kan je contact opnemen?

  • Via chat: op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag tussen 13 en 20 uur.
  • Via mail: https://www.1712.be/mail (je krijgt antwoord binnen de 2 werkdagen).
  • Via telefoon: bel naar het gratis nummer 1712, van maandag tot vrijdag van 9 tot 18 uur.

Meer info: www.1712.be

De Druglijn

Heb je vragen over drank, drugs, pillen, gamen en gokken? Neem dan contact op met De Druglijn. Je krijgt steeds een antwoord op maat, anoniem en objectief.

Hoe kan je contact opnemen?

  • Via chat: van maandag tot vrijdag tussen 12 en 18 uur.
  • Via mail: https://www.druglijn.be/stel-je-vraag/mail (Je ontvangt na maximaal 5 dagen werkdagen een persoonlijk antwoord).
  • Via telefoon: bel naar 078 15 10 20, van maandag tot vrijdag tussen 10 en 20 uur.
  • Via skype: van maandag tot vrijdag tussen 12 en 20 uur.

Meer info: www.druglijn.be

CLB-chat

Via de CLB-chat kan je vragen stellen of een verhaal vertellen aan een medewerker van het CLB. Samen bekijken jullie wat je zou willen bereiken en hoe je dat kan aanpakken. Het chatprogramma is anoniem en veilig.

Hoe kan je contact opnemen?

  • Via chat: gedurende de opschorting van de lessen is de chat open van maandag tot donderdag van 14 tot 21 uur. 

Meer info: www.clbchat.be

Teleblok

‘Blijf in uw kot’ is de boodschap, maar dat kan voor velen ook snel eenzaam worden. Wil je je stress of eenzaamheid anoniem met iemand delen of heb je nood aan een luisterend oor? De vrijwilligers van Teleblok staan voor jou klaar.
  • Via chat: elke weekdag tussen 18 en 23 uur (niet in het weekend).

Meer info: www.teleblok.be

Wat Wat

Wat Wat is een platform van meer dan 70 organisaties (waaronder bovenstaande hulplijnen) die jongeren willen informeren en toeleiden naar advies of hulp. De Ambrassade coördineert Wat Wat in opdracht van de Vlaamse overheid.

Op Wat Wat kan je antwoorden vinden over een heleboel vragen en krijg je ook meer informatie over de verschillende hulplijnen. Via www.watwat.be/zoek-hulp vind je een overzicht van alle mogelijke hulplijnen die beschikbaar zijn, ook een aantal die niet in bovenstaand overzicht opgenomen zijn.

Het is belangrijk dat je in deze moeilijk periode niet met vragen en problemen blijft zitten. Praat erover!